středa 11. srpna 2010

pomerančové madlenky - madeleines

Madlenky jsou francouzské piškotové pečivo, pocházející z Lotrinska. Pravděpodobně se jmenují podle Madeleine Paulmier, která je pekla svrženému polskému králi Stanislavu Leszczynskému. Král byl v azylu v Paříži, kde žila jeho dcera Marie, která byla provdána za francouzského krále Ludvíka XV.
Na internetu je spousta receptů na toto výborné pečivo. Já jsem si základní recept vypůjčila z olivové kuchařky.

madlenky pečené v bélešniku
 Ingredience:
  • 100 g rozpuštěného másla
  • 100 g cukru krystal
  • 100 g hladké mouky
  • 2 vejce, nejlépe domácí
  • 1/2 prášku do pečiva
  • špetka soli
  • nastrouhaná kůra z pomeranče
  • pomerančový likér (asi tak 1 panáka), použila jsem cointreau
Cukr, vejce, sůl a kůru vyšlehat do pěny (cca 5 minut). Pak vmíchat mouku s práškem do pečiva. nakonec přidat rozehřáté a vychladlé máslo. Těsto dát na pár hodin do lednice.
Madlenky jsem pekla ve vymazaném a vysypaném bélešniku. Jinak se používá speciální forma, něco jako forma na muffiny. Taky se dají madlenky péct ve formičkách na medvědí tlapky.
V bélešniku jsou menší důlky, takže těsta je méně a asi z toho důvodu se nevytvořil na jednotlivých madlenkách hrbolek. Nicméně byly moc dobré.

madlenky a mejlův stojánek

Bélešnik a stojánek na servírování, který je talíř a váza v jednom, vyrábí hrnčíř mejla. Mejla dělá na hrnčířském kruhu také nádherné formy na bábovky, ve kterých se bezvadně peče (mám několik menších bábovkových forem). Takže vřele doporučuji.

Žádné komentáře:

Okomentovat