pondělí 3. února 2014

hra na schovávanou

Fyzika! Pro mnoho lidí oblast velmi nudná a nezáživná. Nikoho by asi ani ve snu nenapadlo, že lze na toto téma vyprávět i dobrý vtip.
Jeden takový je k mání zde :
One day, Einstein, Newton, and Pascal meet up and decide to play a game of hide and seek. Einstein volunteered to be “It.” As Einstein counted, eyes closed, to 100, Pascal ran away and hid, but Newton stood right in front of Einstein and drew a one meter by one meter square on the floor around himself. When Einstein opened his eyes, he immediately saw Newton and said “I found you Newton,” but Newton replied, “No, you found one Newton per square meter. You found Pascal!”.
A teď česky:
Jednoho dne se potká Einstein, Newton a Pascal. Rozhodnou se, že si zahrají na schovávanou. Einstein se dobrovolně přihlásí, zavře oči a počítá do 100. Pascal se uteče schovat. Newton zůstane stát před Einsteinem a nakreslí kolem sebe na zemi čtverec metr krát metr. Když Einstein otevře oči, okamžitě řekne "Našel jsem Newtona," ale Newton odpoví, "Ne, ty jsi našel Newtona na metr čtvereční, takže jsi našel Pascala"! **
Někdo by mohl namítnout, že tihle tři si nemohli v žádném případě hrát na schovávanou.  Pascal s Newtonem dejme tomu, ale Einstein ?
Pro tento případ bych se zmínila o časoprostoru a časoprostorových intervalech:
Množinu událostí, které mají od dané události A nulovou vzdálenost označujeme světelný kužel. Ten rozděluje prostoročas na tři oblasti: absolutní minulost, absolutní budoucnost a relativní současnost. Absolutní minulostí označujeme ty události, které pro všechny pozorovatele leží v minulosti události A, absolutní budoucnost jsou pak události, které pro každého pozorovatele leží v budoucnosti události A a relativní současnost jsou události, pro něž to, zda patří do minulosti nebo budoucnosti A závisí na pozorovateli.
Asi z toho nejste moc moudří (já taky ne), neb jsem tímto krapet zabrousila do  obecné teorie relativity, která je pro většinu z nás dosti nepochopitelná. Tak se raději moc nešťourejte v tom, zda si ti tři mohli hrát na schovku, či nikoliv.
 Od velmi složitých fyzikálních teorií bych nenásilnou formou přešla k původně zamýšlenému tématu, do kterého se mi vůbec, ale vůbec nechtělo a pořád nechce.


Tím tématem je čas, který letí  strašně rychle, že intervaly mezi stejnými každoročními událostmi jsou čím dál kratší, a že s tím fakt nic nemůžu udělat!
Snad jen, když to jde, nebrat život tak moc vážně a neschovávat se před okolním světem.


Pro čerstvé "sátnice" jsem nenašla žádnou vhodnou píseň, ale tahle je taky dobrá - snad už něco vydržíme, ne?

** Na závěr malá poznámka k vtipu, odkaz na fyzikální veličinu - tlak:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Tlak

6 komentářů:

  1. Ty mi dáváš, na dnešní příspěvek, abych si vzala dovolenou! No, co by se dalo čekat... od blondýny:-D?!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Reni, upřímně jsem si myslela, že na tento příspěvek nezareaguje nikdo. Je to přeci jen značně vzdáleno běžným tématům na blogách, takže máš můj obdiv, že jsi přelouskala aspoň něco :-)

      Vymazat
    2. P.S. ten song...kapánek apokalypsa k následkům, které přináší prodlužování věku:-D(i blondýnkám).
      Zbytek teorie, mi vysvětlíš někdy, konečně u kávy:-)))!

      Vymazat
    3. No,jo, Visáči byli, jsou a budou krapet drsní.
      Co se týče toho zbytku, tak ráda objasním. Pokud se do toho nezamotám :-), ale v podstatě šlo o to, že se mi líbil vtip, ve stejnou dobu přišlo to mé nešťastné životní jubileum, tak jsem obě události takto "skoro vědecky" propojila. Taky se tomu říká oslí můstek.

      Vymazat
  2. Dittko,já Ti řeknu kam se hrabou vědátoři...nejlépe to vystihla ta píseň:-)Všímám si dost dobře v okolí ,že po překousnuté depce:-) si lidé berou jako berličku černý humor,i já to mám ve zvyku,někdy se mi zdá,že oblbuju sebe sama:-) ale neva!Pomáhá mi to, a dost dobře nebýt zapčklá a žít normála,protože co když to bude do100?:-):-):-)Dája

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Dajo. Je fakt, že černý humor dosti pomáhá, ale jak se s životními událostmi vyrovnávají lidé, kteří černý humor nemusí, nebo nemají vůbec smysl pro humor, je mi záhadou. Asi nejspíš prudí široké daleké okolí :-))

      Vymazat